FR

FORDLiive: voor de productiviteit van bedrijfsvoertuigen

22/03/2021

Ford kondigde vandaag FORDLiive aan, een nieuw geconnecteerd uptime-systeem ontwikkeld om operatoren van bedrijfsvoertuigen te helpen hun productiviteit te verhogen door de uptime te maximaliseren.

FORDLiive belooft een revolutie in de manier waarop Ford-klanten hun voertuigen runnen en onderhouden door het aantal pechgevallen en tijdrovende bezoeken aan dealerwerkplaatsen terug te dringen en de onderhouds- en reparatietijden in te korten.

Volgens ramingen van Ford kan FORDLiive de stilstand tijd met maar liefst 60 procent reduceren. Door bedrijfsvoertuigenklanten, het Transit Centre-netwerk en de constructeur zelf met elkaar te verbinden, gebruikt het systeem realtime-voertuiggegevens om de productiviteit van elk voertuig in het wagenpark van de klant individueel te optimaliseren. Er rijden al ongeveer 500.000 geconnecteerde bedrijfsvoertuigen van Ford op de Europese wegen, en dat zullen er tegen midden 2022 wellicht meer dan een miljoen zijn. FORDLiive wordt gratis aangeboden en zowel kleine ondernemingen als grotere wagenparken zullen de voordelen ervan kunnen benutten via de FordPass Pro-app, respectievelijk een specifieke versie van het Ford Telematics-systeem.

Boek een Service

“De ondernemingen van onze klanten vallen stil telkens ze hun voertuigen van de weg moeten halen”, aldus Hans Schep, general manager Commercial Vehicles bij Ford of Europe. “FORDLiive combineert de voordelen van realtime-connectiviteit met onze knowhow van bedrijfsvoertuigen en is de ultieme hefboom om de uptime te optimaliseren. We zullen niet rusten voor wel al onze klanten 100 procent uptime kunnen verzekeren.”

FORDLiive zal in 2021 geleidelijk worden uitgerold op de Europese markten. Ford engageert zich bovendien om de capaciteiten van FORDLiive verder uit te breiden en zal ook na de lancering blijven werken aan services die de uptime in heel Europa verbeteren.

Geconnecteerde voertuigen voor een doordacht onderhoud
Om ervoor te zorgen dat elk voertuig beschikbaar is wanneer de klant het nodig heeft, maakt FORDLiive Smart Maintenance mogelijk. Zo kan het onderhoud op het meest efficiënte moment worden gepland en kunnen er meldingen gebeuren wanneer bepaalde acties een storing kunnen helpen voorkomen.

Door de voertuiggegevens in real time te analyseren, levert FORDLiive voertuigspecifieke onderhoudsinformatie aan zijn klanten. Kleine ondernemingen met maximaal vijf voertuigen ontvangen meldingen via de FordPass Pro-app,3 terwijl managers van grotere wagenparken op de hoogte worden gehouden door een gezondheidsdashboard in een specifieke versie van Ford Telematics.

Sinds medio 2019 worden de gezondheidsgegevens van het voertuig automatisch verzonden door de FordPass Connect-modem5 van het voertuig, die standaard wordt aangeboden op de Transit, Transit Custom, Transit Connect, Ranger en Fiesta Van. Op basis van gegevens en inzichten van een toonaangevende pechverhelpingsdienst in het Verenigd Koninkrijk schatten de Ford-ingenieurs dat tot 30 procent van de oproepen zou kunnen worden vermeden wanneer klanten deze ‘Smart Maintenance’-meldingen benutten.

De ‘Smart Maintenance’-meldingen helpen operatoren niet alleen het onderhoud te plannen wanneer het het best uitkomt, maar stellen klanten ook in staat om de resterende levensduur van de olie, het AdBlue-niveau en de bandenspanning te controleren en te beheren om ongeplande stilstandtijden te voorkomen.

Met ‘Smart Maintenance’ krijgt de gebruiker een uitleg in mensentaal over waarschuwingslampjes of berichten die in het voertuig zijn geactiveerd, alsook uitleg over de mogelijke impact ervan op de werking van het voertuig en begeleiding voor een correct onderhoud. Operatoren worden ook op de hoogte gebracht wanneer hun voertuig wordt teruggeroepen.

Vragen? Neem contact op

Ford Service Pro verbetert de dealercapaciteiten
Om de ervaring bij de dealer voor klanten te optimaliseren, biedt Ford Service Pro een reeks gespecialiseerde diensten, opgebouwd rond de onderhoudsbehoeften van operatoren van bedrijfsvoertuigen. Zo gebruikt het nieuwe geconnecteerde gegevensfuncties om taken te stroomlijnen en een snellere doorlooptijd te verzekeren.

Het ongeëvenaarde Ford-netwerk van 800 Transit Centres kan de voertuiggegevens van de voorbije 60 dagen bekijken met behulp van Smart Diagnostics. Zo kunnen de centra problemen sneller identificeren en onderdelen proactief bestellen voor het voertuig naar de werkplaats komt. Door gegevens van voertuigen te delen kunnen dealers klanten ook het meest doeltreffende werkadvies geven, inclusief het bundelen van komende taken om het aantal afspraken in de werkplaats te minimaliseren en dringende herstellingen gemakkelijker te bepalen.

Ford Liive BedrijfsvoertuigenFord Liive BedrijfsvoertuigenFord Liive Bedrijfsvoertuigen

Wanneer langere stilstandtijden onvermijdelijk zijn, wenden de Transit Centres hun inzicht in de specifieke behoeften van de klant aan om de onderneming het juiste vervangvoertuig aan te bieden, zodat ze kan blijven voortwerken. FORDLiive verhoogt ook de connectiviteit van Ford-ingenieurs door VR-headsets te testen en Ford-experts als het ware te ‘teleporteren’ naar Transit Centres om complexe problemen te helpen identificeren en doeltreffende oplossingen aan te reiken. Zo moeten ze minder tijd en geld investeren in fysieke reizen.

Deze nieuwe diensten vormen een aanvulling op het brede gamma diensten van het Transit Centre-netwerk om de uptime te optimaliseren. Dat gamma omvat onder meer uitgebreide openingsuren, nachtdienst, snelservice terwijl u wacht, ophaling en levering van voertuigen

Nieuws

Promoties

Bekijk hier de laatste promoties

Nieuws

Bekijk hier het laatste nieuws


Beoordelingen